Positiva effekter av träning

Kommentarer inaktiverade för Positiva effekter av träning

Träna eller motionera är något som i stort sett alla borde göra eftersom man mår så väldigt mycket bättre när man tränar än när man inte gör det.

Springande seniorer

Även om det kan verka jobbigt att ta sig ut i spåret när man ligger bekvämt i soffan är detta något man ändå bör göra eftersom träning och motion har så väldigt många positiva effekter på både kropp och själ. För den som ännu inte är övertygad följer här en liten lista på några av alla de positiva effekter som träning medför.

  1. Konditionen blir bättre, vilket leder till bättre syreupptagningsförmåga.
  2. Muskelstyrkan ökar samtidigt som lederna stärks, vilket gör att risken för olika typer av skador minskar.
  3. Skelettet blir starkare, något som bland annat gör att benskörhet motverkas.
  4. Kroppens förbrukning av energi ökar, vilket även leder till ökad fettförbränning. Detta i sin tur gör att risken för övervikt minskar. Faktum är att om man tränar regelbundet så bränns även fett när man inte tränar, till och med när man sover förbränns fett.
  5. Ämnesomsättningen förbättras samtidigt som också immunförsvaret stärks.
  6. Träning och motion förebygger också cancer samtidigt som kroppen rensas från olika typer av toxiner, det vill säga gifter och liknande.
  7. Hud och hår stärks av träning.
  8. Också den psykiska hälsan förbättras av träning då kroppens produktion av de så kallade ”må bra”-hormonerna, dopamin, serotonin och endorfiner, ökar. Detta leder till att självförtroende och självkänsla ökar samtidigt som risken att drabbas av ångest och depression minskar.
  9. Hjärnans nybildning av hjärnceller ökar, något som är bra för både inlärning och minne. Man blir helt enkelt smartare av att träna.

Category: Bra tips